Partner serwisu
Drogi i autostrady

Bałdys: Wykonawcy świadomi angażowania się w nieuczciwe umowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
03-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Bałdys: Wykonawcy świadomi angażowania się w nieuczciwe umowy
fot. GDDKiA
GDDKiA od czasu do czasu informuje opinię publiczną o ilości wygrywanych sporów. Jak zauważa Rafał Bałdys, członek rady Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa i Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury, dotyczy to sporów, które wystąpiły na budowach w 2005 roku. Co więcej, wykonawcy wiedzą, że umowy, które podpisują są nieuczciwe i faworyzują zamawiającego.

Roszczenia kłopotliwym kosztem społecznym

Według Rafał Bałdysa, nie ma znaczenia to, czy koszty roszczeń poniesie GDDKiA lub wykonawca. Jeżeli to inwestor udowodni, że koszty musi ponieść druga strona, tym samym zbliżając wykonawcę do bankructwa, koszty społeczne będą wysokie.

Sytuacja niewiele się zmienia, jeżeli to wykonawcy uda się udowodnić, że to Skarb Państwa powinien zapłacić te roszczenia. – W dalszym ciągu jest to koszt społeczny, w tym przypadku uszczuplamy budżet Skarbu Państwa – porównuje członek rady PZPB.

Według Rafała Bałdysa, dyskusja powinna być skierowana na zastanowienie się, dlaczego istnieją setki tysięcy roszczeń wykonawców, dlaczego stwarzane są sytuacje, w których wykonawcy mają podstawy do wychodzenia z roszczeniami.

Tanie projekty źródłem późniejszych roszczeń

– Wracamy do problemu kosztów projektu. Jeżeli projekt stanowi 1 procent wartości inwestycji, to powstają złe projekty, mamy upadające biura projektowe i projektantów bez pracy – oznajmił Bałdys i dodał, że problem roszczeń wobec Skarbu Państwa dotyczy nie tylko firm projektowych, ale i inżynierskich.

Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR i członek Stowarzyszenia IDI zwrócił uwagę na to, że GDDKiA w sprawie roszczeń przedstawiała dane o sprawach wygranych od 2010 do 2012 roku. Według niego, spraw było w sumie 25 i dotyczyły drobnych kwestii. Z kolei dopiero potem nastąpił boom inwestycyjny. Liczne inwestycje realizowane od 2012 roku do dziś będą rozliczane dopiero w późniejszych latach, więc sprawa bieżących roszczeń wciąż przed branżą.

Dyrektor w ZDG TOR potwierdził, że zaniżane są ceny w przetargach na realizację projektów i ich wartość spada poniżej 1 procenta, podczas gdy standardem jest 5 procent wartości inwestycji. – To wpływa potem na jakość tego projektu. Jeżeli taniej kupujemy projekt, to wiadomo, że wykonawca otrzyma coś, na podstawie czego nie da się zbudować tego, co zamawiający chciały uzyskać – powiedział Adrian Furgalski.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5